Dentysta – nie taki diabeł straszny, jak go malują

Dla większości z nas wizyta u stomatologa wywołuje przykre wspomnienia i nie kojarzy się przyjemnie. Choć w tematyce leczenia zębów nauka wykonała milowy krok, to trudno znaleźć osobę, która z uśmiechem na twarzy, rezerwuje termin w gabinecie dentystycznym. Z pokolenia na pokolenie przekazywany jest zniekształcony wizerunek stomatologa, wzbudzający negatywne emocje, o których trudno zapomnieć nawet w życiu dorosłym. Dentyści to jedna z tych grup zawodowych, do których pacjenci trafiają zazwyczaj w „sytuacji podbramkowej”, a nie w celach profilaktycznych. Oczekiwania pacjentów są bardzo wysokie, a bolesne przeżycia nie przyczyniają się do racjonalnego zachowania. Właśnie dlatego leczenie zębów wzbudza poczucie lęku, a w skrajnych przypadkach stres stomatologiczny. Nie warto jednak czekać, aż ból zmusi nas do wizyty, tylko świadomie umawiać się na kontrole i nie dopuszczać do rozwinięcia stanów zapalnych.

Zdrowe zęby to zdrowy organizm – dentyści powinni przekonać o tym pacjentów

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że stan uzębienia istotnie wpływa na zdrowie całego organizmu, bo piękne i zdrowe zęby to nie tylko promienny uśmiech, ale również zapobieganie chorobom, które na pierwszy rzut oka nie mają wiele wspólnego z higieną zębów. Bakterie, występujące buzi, przyczyniają się do rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy, problemów z zatokami oraz nerkami. Rolą dentystów jest uświadamianie pacjentów, że schorzenia jamy ustnej w znaczący sposób wpływają na ogólną kondycję organizmu, a nieleczona próchnica, parodontoza, stany zapalne, wady zgryzu czy choroby przyzębia mogą prowadzić do poważnych powikłań chorobowych. Profilaktyka ponad wszystko! – takimi słowami powinien żegnać pacjenta każdy profesjonalny stomatolog.

Zaufanie i skuteczność – jak spełnić oczekiwania pacjentów?

Każda wizyta u lekarza wymaga od pacjenta przygotowania się – rzadko kiedy nie wzbudza emocji. W zależności od problemu rozważamy różne scenariusze spotkania – co powiedzieć, jak przebiegnie rozmowa, ale też czy lekarz nam skutecznie pomoże. Dentyści to tego rodzaju profesja, która wymaga specjalnego podejścia do pacjenta. Stomatolodzy to również pacjenci, dzięki czemu doskonale wiedzą, jak chcą być traktowani przez personel medyczny. Przekraczając próg gabinetu, ważne jest pierwsze wrażenie, zarówno estetyczne, jak i emocjonalne. Pacjent, który siedzi na fotelu dentystycznym, czuje, że traci kontrolę nad sytuacją, dlatego należy okazać mu szacunek i zrozumienie. Oczekiwania pacjentów w stosunku do dentystów to:

  • miła atmosfera oraz empatyczne podejście lekarza
  • trafna diagnoza przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego leczenia
  • staranne, a przy tym szybkie działanie, mogące wyeliminować przyczynę bólu
  • skuteczne zastosowanie środka przeciwbólowego
  • dobra komunikacja z pacjentem, umiejętność słuchania
  • otwartość i chęć do rzetelnego wyjaśnienia istoty problemu
  • fachowa wiedza w dziedzinie stomatologii
  • przekazywanie nowinek na temat najnowszych trendów w stomatologii.

Nowoczesny sprzęt i fachowa wiedza – dentyści na miarę XXI wieku

Leczenie stomatologiczne budzi negatywne skojarzenia, gdyż wiele osób pamięta wizyty sprzed dwóch dekad, kiedy w gabinetach brakowało wysokospecjalistycznej aparatury, a lekarze uważali, że „jak boli, to znaczy, że działa”. Znieczulenie nie było stosowane powszechnie, pacjent nie mógł narzekać na metody lekarskie, a lekarz miał ograniczone możliwości działania. W ciągu ostatnich lat dokonał się skok cywilizacyjny w dziedzinie leczenia ubytków, wad zgryzu oraz chorób dziąseł i jamy ustnej. Lekarze mają dostęp do nowoczesnego sprzętu, który w dużej mierze spełnia oczekiwania pacjentów, a to pozwala leczyć szybko, skutecznie, ale też bezboleśnie. Dentyści chcąc zdobyć zaufanie, podnoszą swoje kwalifikacje, uczestniczą w sympozjach czy wykładach w kraju lub poza jego granicami. Wdrażają innowacyjne rozwiązania w gabinetach oraz stosują materiały najwyższej jakości.